Wat moet ik doen met het energiecontract in geval van een overlijden?

Na het overlijden van een echtgenoot of partner ligt er vaak veel administratief werk te wachten. Wij lijsten alle stappen op die je moet zetten om je contract terug in orde te brengen na een overlijden en proberen je maximaal te ontzorgen.

Een contract laten doorlopen op de naam van de overledene, mag niet volgens de wet. Het is dus nodig dat iemand het contract stopzet of (tijdelijk) overneemt. Welke optie het beste is, hangt af van de situatie.


Je blijft als partner in de woning wonen.

In dat geval behoud je het contract, maar veranderen we de naam op het contract. Je kan onze klantendienst contacteren en ons de volgende gegevens bezorgen:

  • Overlijdensakte.
  • Nieuwe bank- en contactgegevens (indien nodig).

Je hoeft voor de rest niets te doen, je contract en tarieven blijven hetzelfde als voordien.



Je gaat zelf als familielid of vriend in de woning wonen

In dat geval teken je een nieuw contract, dit kan je eenvoudig doen via onze website of klik hier. De volgende gegevens hebben we nodig:

  • Een energieovernamedocument met de gegevens van de overleden klant en jezelf.
  • Nieuwe bank- en contactgegevens.

6 tot 8 weken na de overname ontvang je van ons een slotfactuur van het stopgezette contract. Heb je ook zonnepanelen van ons? Dan kun je zelf kiezen wat je er mee doet: je kunt de zonnepanelen houden (en dan betaal je ons enkel voor de zonne-energie die je zelf verbruikt, aan hetzelfde, vaste tarief dat dertig jaar lang ongewijzigd blijft) of je kunt de zonne-installatie overnemen, tegen een vooraf bepaalde prijs die in het contract beschreven is.



Het is nog niet duidelijk wat er gaat gebeuren

In deze situatie is het belangrijk dat er een energiecontract aanwezig is. We passen dan de naam op het contract aan naar ‘erfgenamen van’. Contacteer onze klantendienst hier en bezorg ons de volgende gegevens:

  • Overlijdensakte.
  • Nieuwe contactgegevens (indien nodig).

Vanaf het duidelijk is wie het contract gaat overnemen, tekent hij/zij een nieuw contract. Op het moment dat het nieuwe contract van start gaat, zetten we het andere contract stop. 6 tot 8 weken hierna ontvang je van ons een slotfactuur. Heb je ook zonnepanelen van ons? Dan kun je zelf kiezen wat je er mee doet: je kunt de zonnepanelen houden (en dan betaal je ons enkel voor de zonne-energie die je zelf verbruikt, aan hetzelfde, vaste tarief dat dertig jaar lang ongewijzigd blijft) of je kunt de zonne-installatie overnemen, tegen een vooraf bepaalde prijs die in je contract beschreven is.



Er komt iemand nieuw in de woning wonen

Op het moment van de sleuteloverdracht vul je samen met de nieuwe bewoner een energieovernamedocument in. Geef zeker mee dat het om een overlijden gaat, dan besparen we je de mails rond verhuis. Wij zorgen dan voor een correcte stopzetting van het contract. 6 tot 8 weken na de afhandeling mag je een slotfactuur van ons verwachten. Heb je ook zonnepanelen van ons? Dan kun je zelf kiezen wat je er mee doet: je kunt de zonnepanelen houden (en dan betaal je ons enkel voor de zonne-energie die je zelf verbruikt, aan hetzelfde, vaste tarief dat dertig jaar lang ongewijzigd blijft) of je kunt de zonne-installatie overnemen, tegen een vooraf bepaalde prijs die in je contract beschreven is.

Was dit artikel nuttig?

Dat is fantastisch!

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Sorry dat we u niet konden helpen

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Laat ons weten hoe we dit artikel kunnen verbeteren!

Selecteer tenminste een van de redenen
CAPTCHA-verificatie is vereist.

Feedback verzonden

We stellen uw moeite op prijs en zullen proberen het artikel te verbeteren

Antwoord niet gevonden?

Neem contact met ons op