Waarom moet ik mijn meterstand doorgeven?

Wanneer en hoe je de meterstand van je elektriciteitsmeter doorgeeft, verschilt van geval tot geval.


Je verhuist naar een nieuw woning


Als je naar een nieuwe woning verhuist, vul dan het energieovernamedocument in met de vorige huurder, de eigenaar of het verhuurkantoor. Jij bent dan de ‘overnemer’. Vermeld op het document de meterstanden aan het begin van de leveringsperiode en stuur daarna een kopie van je medeondertekende exemplaar naar de energieleverancier van je keuze. Let op: zorg ervoor dat je het origineel goed bewaart! Als je deze meterstanden niet doorstuurt, zal de netbeheerder zelf een schatting van je meterstand maken op het ogenblik dat je verhuist.


Je verlaat je oude woning


Als je je woning verlaat, vul dan het energieovernamedocument in met de nieuwe huurder, de eigenaar of het verhuurkantoor. Je bent dan de ‘vertrekkende klant’. Vermeld op het document de meterstanden aan het einde van de leveringsperiode en stuur daarna je kopie van je medeondertekende exemplaar naar je huidige energieleverancier. Hij zal je je eindafrekening sturen. Let op: zorg ervoor dat je het origineel goed bewaart!


Als je je meterstanden niet doorstuurt, zal de netbeheerder zelf een schatting van je meterstand maken op het ogenblik dat je vertrekt en van je verbruik sinds de laatste meteropname. Je leverancier zal dan de aanpassing doorvoeren en je contract stopzetten.


Je verandert van leverancier


Als je van energieleverancier verandert, brengt je leverancier je netbeheerder daarvan op de hoogte. Kort voor de datum van de wijziging (ten vroegste na 21 dagen) zal je netbeheerder je vragen om je meterstand online of telefonisch aan hem door te geven. Als je je meterstanden niet doorstuurt, zal de netbeheerder zelf een schatting van je meterstand maken wanneer je van leverancier verandert.

Was dit artikel nuttig?

Dat is fantastisch!

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Sorry dat we u niet konden helpen

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Laat ons weten hoe we dit artikel kunnen verbeteren!

Selecteer tenminste een van de redenen
CAPTCHA-verificatie is vereist.

Feedback verzonden

We stellen uw moeite op prijs en zullen proberen het artikel te verbeteren

Antwoord niet gevonden?

Neem contact met ons op